Fysioterapia palvelut

Ensimmäisellä vastaanottokäynnillä tehdään alaraajatutkimus ja sen pohjalta hoitosuunnitelma.

Tyypillisimmät ongelmat vastaanotolle tuloon ovat varpaiden, jalkaterän, kantapään, säären seudun, polvien, lonkkien ja alaselän kiputilat. Jalkaterän tai alaraajan kipujen taustalla on usein toiminnallinen häiriö tai epäsymmetrinen kuormitus ja askellusvirheet. Huomion arvoista on se, että ongelma ei välttämättä ole siellä missä kipu on.

Alaraajatutkimuksessa selvitetään ongelmat kipujen ja oireiden taustalla. Alaraajatutkimuksessa tehdään kattava ja tarkka analyysi alaraajojen rakenteesta ja toiminnasta jalkaterästä lantioon ja koko kehon ryhtiin. Jalkaterän ja alaraajan rakennetta sekä toimintaa tutkitaan ilman kuormitusta, seisoma-asennossa sekä havainnoidaan liikkumista (kävely- ja juoksutekniikka). Liikkumisen havainnoinnissa käytetään tarvittaessa apuna videokuvausta sekä MoveSole-älypohjallisanalyysia.

Lue lisää alaraajatutkimuksesta

Alaraajafysioterapia eriteltynä

Alkututkimuksen perustella asiakkaalle laaditaan hoitosuunnitelma, joka sisältää mahdolliset jatkofysioterapiakäynnit ja kotiharjoitteet. Fysioterapian keinoina käytämme muun muassa liike- ja lihaskuntoharjoittelua, manuaalista käsittelyä, nivelten manuaalista mobilisointia, faskiamanipulaatiota ja teippausta. Lisäksi tarpeen mukaan valmistamme yksilöllisiä AskelAid- tukipohjallisia.

Nivelten mobilisointi

Alaraajafysioterapiassa mobilisaatiolla ja manipulaatiolla lisätään nivelten liikkuvuutta ja laajennetaan liikeratoja sekä helpotetaan kiputiloja.

Faskiakäsittely

Faskiakäsittelyn tavoitteena onkin poistaa leposärkyä tai kuormituksessa esiintyvää alaraajojen kipua, edistää sidekudoksen paranemista ja poistaa kiinnikkeitä.

Eri teippausmuodot

Teippaustekniikoita voidaan käyttää akuutin kivun tai vamman hoidossa rauhoittamalla tilannetta vähentämällä kudosärsytystä ja kipukohtaan kohdistuvaa kuormitusta.

Askel Aid Tukipohjalliset

Pohjallisilla vaikutetaan alaraajakipuihin vähentämällä vääränlaista kuormitusta ja aktivoimalla jalan lihaksia.

Alaraajatutkimus

Alaraajoihin erikoistuneet fysioterapeuttimme löytävät alaraaja-analyysin avulla keinon hoitaa kipeää alaraajaasi.

Terapeuttinen harjoittelu

Terapeuttisen harjoittelun tavoitteena on edistää potilaan itsenäistä liikkumista ja toimintakykyä sekä ehkäistä vammojen uusiutumista.